test

Get This Wan Hazel Home Get This.

Wednesday, March 7, 2012

Marah ?


Assalammualaikum..

Hari ini aku Cuma nak kongsi apa yang aku buat bila stress, terutamanya dengan kawan-kawan yang bergurau agak terlebih..haha


RasulAllah S.A.W pernah bersabda  ::
‘jika kita nak marah seseorang , carilah 72 sebab .
kemudian , kalau dah jumpa, cari lagi 72 sebab .
Kalau dah jumpa 144 sebab , barulah kita boleh marah ‘


Aku juga bukan seseorang yang tidak suka meluahkan perasaan pada blog, cuma kadang-kadang bila dah tak tau nak luahkan kat mana, blog juga la yang aku cari :P
Aku tak suka nak marah orang lain sebab aku tak pandai marah orang. Bila aku betul-betul marah, aku akan diam, tapi bukan lama mana..haha (kolotnya aku ==’)


Alhamdulillah buat masa ini bila aku rasa marah je, aku akan fikir balik dan renung balik dalam-dalam,betul ke ini semua salah aku ? terlampau sangat ke kata-kata aku ?

Mencari kesalahan sendiri adalah jalan terbaik supaya kita tidak bermusuhan dengan orang lain. Kadang-kadang kita lupa yang manusia ini tak lari dari melakukan kesilapan. Malahan sifat azali seseorang manusia, dia akan cuba menutup kesalahn sendiri dengan menyalahkan orang lain.

Oleh itu, adalah lebih baik kita mencari dan menilai balik setiap kata-kata dan perbuatan kita sendiri. Alhamdulilah, ini yang cuba aku praktikkan pada diri aku sendiri. Sememangnya bila kita menilai diri sendiri, kita akn ada inisetif untuk melakukan perubahan kepada yang lebih baik :)


’Sesungguhnya aku sedang MENASIHATI kamu,
BUKANLAH bererti akulah yg TERBAIK dalam kalangan kamu,
BUKAN juga yang PALING SOLEH dalam kalangan kamu,
kerana aku juga PERNAH MELAMPAUI BATAS untuk diri sendiri,
Seandainya seseorang itu HANYA dapat menyampaikan DAKWAH apabila dia sempurna,
nescaya TIDAK akan ADA PENDAKWAH..
Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan."

- Imam Hasan al-Basretul-

Thanks For Reading My Entry :)

3 comments:

unGu said...

ada satu cita tu, nak baca? tamao sudah!

tapi nak cite gak... ade sorang nih... die berdoa, "Ya Allah, berikanlah aku kesabaran"... tak lama kemudian, Dia dijodohkan dengan orang yang sangat menjengkelkan. bknkah Allah dah memakbulkan doanya? hehehe... :)

Mss Ieza said...

erk ??
tu dugaan Allah buat dia tok mnguji kesabaran dia kot :D

Maggie Pastta said...

heheh mcm ada persamaan ngan saya aje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Chat Room



Shoutbox